Vaše reklama

Utopené nádraží Kralovice

03.05.2010 - 01:08   |   Redakce: Dana Jakoubková

Autor: © D. Jakoubková

Velmi zvláštním bude cykloputování po stopách již neexistující trati z Trhového Štěpánova do Dolních Kralovic. Její osud je o něco dramatičtější, než je obvyklé. Trať včetně konečné stanice padla totiž za oběť vodnímu dílu Švihov (Želivka) a část původní trasy je v pásmu hygienické ochrany I. stupně.
V Trhovém Štěpánově si prohlédněte původní staniční budovu z roku 1902 a hned za přejezdem najdete jeden z nejstarších židovských hřbitovů v Evropě. Pak se vydejte na cestu po málo frekventované silnici (cyklostezka 0004) zbudované na původním tělese dráhy směrem k Dubějovicům. Přejedete dva potoky a před odbočkou do obce bývala na křižovatce železniční zastávka v místním argotu nazývaná Dubějice. Dnes tu už pochopitelně není. Pěšina směřující na západ vede do Javorníka, vy pokračujte po silnici dále, kolem rybníku (dobré koupání) až dosáhnete křižovatky se zastávkou Sedmpány. Ani ta se nedochovala. Ležela zcela mimo obec, po silnici to měli sedmpanští na vlak asi necelého půl kilometru. Kilometrový kámen postavený u nynější autobusové zastávky v centru obce ovšem od původní železniční zastávky nepochází. Byl vykopán poněkud níže. Cyklostezka pokračuje vlevo do obce Sedmpány, vy se však dejte doprava na Keblov – první zastávku na vašem putování, kde je uplatněn zákaz vstupu. Ten se však vztahuje jen na objekt stanice (soukromý pozemek). Za kostelem odbočte vlevo a pokračujete po silnici na Němčice. Právě z hráze retenční nádrže těsně před obcí je výhled na velmi romantické místo – kamenný viadukt klenoucí se nad hladinou nádrže, dostavený v roce 1902 italskými dělníky. Je v zakázané zóně vstupu, ale ze silnice je vidět dobře. Pro otrkané cykloturisty se nabízí varianta Keblov vynechat a pokračovat z křižovatky u Sedmpánů po tělese trati lesem u koty Pod Hůrkou, které je využíváno jako lesní cesty ústící na silničku Sedlice-Keblov.

Obec Borovsko je od zastávky vzdálená téměř čtyři kilometry. Tato rarita má původ v pozemkových tahanicích okolo stavby dráhy. Podobnou raritu najdete i v Postupicích, kde malé nádraží sloužící jako výhybna v úseku Benešov – Vlašim leží přímo v obci Lísek. Zde to má zase příčinu v tom, že by postupičtí nerozchodili skutečnost, že se nádraží po jejich městysu nejmenuje. Než náš hypotetický vlak vjede do zastávky Borovsko, zahouká, jak přísné drážní předpisy nakazují, před podjezdem pod starou protektorátní dálnicí (dnes D1). Ze zastávky se nedochovalo zhola nic, pouze hraniční kámen pozemku dráhy a navíc nyní leží na pozemku soukromé firmy. Trasa drány vedoucí kolem severního konce obce Bernartice je nyní schována po fotbalovým hřištěm. Zachoval se pouze důkladný klenutý vodní propustek. Dráha se pak obloukem stáčí do zářezu a začíná klesat již do Dolních Kralovic. Vy trasu víceméně kopírujete po silnici, která vás vyvede na okresku č. 150 směr Ledeč nad Sázavou (původní stopadesátka, dlážděná kostkami skončila také pod hladinou nádrže). Dolní Kralovice jsou od ní na jih, přičemž na 46,030 km vstupuje trať za plného vzdutí pod hladinu jezera. Bohužel odtud není možné dohlédnout na násep, který je v průzračné vodě dobře vidět – Kralovice jsou totiž také v ochranném pásmu a nadto pod vodou. Silnička, která do nich ze stopadesátky vede, je ocejchovaná zákazem vjezdu. Z letadla je však dobře vidět v zelenkavých hlubinách poloha staniční budovy. Celou trasu zrušené železnice najdete vyznačenou i v mapách. Výše uvedený popis lze obohatit (ztížit) vyhledáváním tělesa trati v terénu, na mnoha místech je celkem dobře patrný, nicméně těmito místy nevede ani cyklotrasa a mnohdy ani jasná polní cesta. Ale někomu to může za námahu stát. Pro ten účel doporučujeme web věnující se historii této zaniklé trati, kde najdete mnoho užitečných podrobností: www.speaker.cz/localbahn

Autor: © D. Jakoubková

Přidej odkaz na Bookmarky.cz
Zpět   |   Nahoru

reklama

reklama

Ohodnoť článek jako ve škole


1-nejlepší, 5-nejhorší.

1 2 3 4 5
Celkové hodnocení:   2.88

Anketní otázka