Vaše reklama

Upgrade jádra - cvičení svalů nejen pod batoh

07.04.2011 - 00:36   |   Redakce: MUDr. O. Vojtěchovský

Autor: © 3dgammage.com

Nevědomost sice hříchů nečiní, ale invalidu z vás učiní hravě. Proto pozor! Špatně provozované izolované posilovací cviky, navíc bez údržby přirozených vzorců, mohou zapůsobit na koordinaci jádra jako dítě se šroubovákem na mechanický budík – už ho nikdy nedáte dohromady!
 
 
 
 
Základy – cviky rekondiční a rehabilitační
Tak jako dům je vystavěn na zvenčí neviditelných základech, tak stojí posilování jádra na správných pohybových stereotypech. Kdo je má, používá je, aniž by o nich cokoliv věděl. Kdo je nemá, tomu se posilování pranic nedaří – dům se z neviditelné příčiny hroutí.
Svaly jádra = mimo jiných takzvané hluboké svaly páteře, mezižeberní svaly a šikmé a přímé svaly břišní.
Získání nebo obnovení patřičných pohybových stereotypů v dospělosti je věc možná, ale poměrně choulostivá a náročná – především na trpělivost. V zásadě lze nalézt dvě možné cesty.
Metody vylepšení práce našeho jádra si můžeme rozdělit do několika úrovní:
● První je cesta klasického léčebného tělocviku při pracovištích rehabilitace. Budete se “tělesně dovzdělávat” pod dozorem školených rehabilitačních pracovníků a máte díky tomu vcelku slušnou šanci na úspěch.
● Druhá možnost jsou cvičení na čistě komerčním základě, provozované většinou v rámci fitness a aerobic center. Metod a stylů je přehršel.
Všechny mají společný základ – procvičování jádra na základě tzv. balančních technik. Nejrozšířenější jsou zřejmě aerobiky na “velkých míčích”, ať už tomu říká kdokoliv jakkoliv, dále do této skupiny patří i třeba módní power yoga (to není pokus o světovost, ale registrovaný název) či core training, z méně známých vynikající balantes.
A jak poznáte, že právě vy potřebujete tento typ cvičení?
Pokud se často přistihnete, jak stojíte s vyvaleným břichem, povolenými vystrčenými hýžděmi a prohnutým křížem, pak byste si měli správné pohybové stereotypy přinejmenším osvěžit. Totéž platí v případě častých bolestí v bedrech. Určitou známkou může být i obtíž s vykonáváním některých cviků z následující skupiny.
Přízemí – cviky běžné aktivity
Teoreticky používáte a tedy přinejmenším udržujete šikmé břišní a ostatní svaly jádra celý den. Samozřejmě za současného splnění dvou podmínek – správných pohybových vzorců a dostatečné pohybové aktivity.
Nejjednodušším a nejdostupnějším cvičením pro posilování a aktivování šikmých břišních svalů je běh. Musí to být ale běh alespoň trochu technicky správný. Pokud nezdviháte kolena, prohýbáte se v kříži a taháte nohy za sebou, břicho se nezapojí a záda přetěžujete.
Chůze terénem s batohem, o které je řeč ve článku „Posiluj břichu = zachráníš záda“, může být také posilováním jádra. Rozhoduje přiměřenost. Pokud na několikatýdenní přechod svědomitě trénujete několika kratšími výpady do hor, bude váš svalový korzet připravený minimálně dostatečně.
Ti z vás, kterým byla dána do vínku schopnost dorozumět se s míčem při kolektivních hrách, mohou spojit příjemné s užitečným. Starty, brzdy a časté změny směru jsou také dobré cvičení pro všechny svaly břicha a zad. Ještě více než u předchozích individuálních aktivit ale platí pravidlo o potřebě dobře fixovaných pohybových stereotypů. V zápalu boje o merunu se snadno zapomíná na uměřenost úsilí.
Nástavba – cviky izolované
Vysloveně posilovací, “kulturistické” izolované cviky na oblast pasu a šikmého břicha lze považovat za nadstandard, který pro běžného všestranného outdoormana či outdoorwoman není bezpodmínečně nutný.
Pokud se pro takové cvičení rozhodnete, budiž. Měli byste ale vědět, že není možné takovým cvičením dohnat mezery ve “výstavbě” nižších pater – chaloupka na kuří nožce nebyla příliš vyvážená ani v Mrazíkovi.
Základní návod by vám měl být schopen dát instruktor vašeho oblíbeného fitnesscentra. Nechejte si určitě cviky i předvést. Slovně dovede přesné provedení popsat jen málokdo, názornost je jistější. A kdyby vám přišlo, že se při ukázce hodlá instruktor ošklivě zohavit, je čas na společenský ústup. Nevědomost sice hříchů nečiní, ale invalidu z vás učiní hravě.
Pozor! Špatně provozované izolované posilovací cviky, navíc bez údržby přirozených vzorců, mohou zapůsobit na koordinaci jádra jako dítě se šroubovákem na mechanický budík – už ho nikdy nedáte dohromady!

Autor: © 3dgammage.com

Přidej odkaz na Bookmarky.cz
Zpět   |   Nahoru

reklama

reklama

Ohodnoť článek jako ve škole


1-nejlepší, 5-nejhorší.

1 2 3 4 5
Celkové hodnocení:   2.8

Anketní otázka