Vaše reklama

Pozor na ovocné šťávy - velká výška, metabolický stres a výkon organismu

26.04.2010 - 00:01   |   Redakce: MUDr. Petr Machold, Společnost horské medicíny

Valle di Sáent, Itálie Autor: © OutdoorGuide

Že pít se musí, ví snad každý, kdo se zabývá trochu více sportem. O úhradě minerálů v průběhu výkonu nebo až po výkonu lze dlouho diskutovat. Chtěl bych spíše poukázat na fakt, o kterém se toho moc neví a velice často se s ním setkávám. Není doporučováno pít v průběhu výkonu ani krátce po výkonu ovocné šťávy.
 
 
 
 
Ty jsou totiž kyselé (i když mohou chutnat sladce) a vyvolávají poruchy vstřebávání energetických zdrojů ze žaludku a střeva a mohou vyvolat i výraznější trávicí obtíže. Ideálním nápojem je ředěný iontový nápoj nebo obyčejný čaj mírně oslazený medem. Pití ovocných šťáv jen prohlubuje kyselost organismu a oddaluje tak regeneraci.
Voda se z organismu ztrácí močí, ale především dechem a pocením. Dlouhotrvající výkon ve vysokých výškách vede k dehydrataci, tedy snížení množství cirkulující tekutiny v krevním oběhu, tím k „zahuštění“ krve, horšímu prokrvení jater, ledvin, trávicího traktu, ale i mozku a svalstva včetně srdce. Následkem je i hromadění zbytkových produktů metabolismu, například močoviny. Zhoršené orgánové prokrvení vede k hromadění kyseliny mléčné. Následkem je zakyselení (acidosa) organismu, vedoucí k dalšímu metabolickému stresu, který v některých případech může končit i smrtí.
Podobně jako přívod energie je i trvalý přívod tekutiny pro těžce namáhaný organismus životně důležitý. Pravidlo je jednoduché – s každým soustem nezapomenout na doušek tekutiny a dbát na dostatečnou zásobu pro sestup.

Valle di Sáent, Itálie Autor: © OutdoorGuide

Přidej odkaz na Bookmarky.cz
Zpět   |   Nahoru

reklama

reklama

Ohodnoť článek jako ve škole


1-nejlepší, 5-nejhorší.

1 2 3 4 5
Celkové hodnocení:   2.89

Anketní otázka